Laya joga - Laja Marga - Ścieżka Wchłonięcia
LAJA MARGA Siedmiostopniowa ścieżka (Marga) duchowego wzrostu rozpuszczająca w niezmierzonej ŁASCE oceanu miłosierdzia Najwyższego Boga, poprzez sukcesję mistrzów linii przekazu. Proces laja jest rozpuszczeniem cielesnej natury (wirat) w wielkiej przestrzeni ducha, w pustości kosmicznego bezkresu (mahakaśa). Wielki Święty, Boży Duch jest nieustannym dążeniem wszystkich aspirantów ścieżki laja - zwanych też, czela, co znaczy uczeń. Można nazwać laja jogę ścieżką wchłonięcia w świadomość Wielkiego Ducha (Brahmana, Paramatmana, Paramśiwa). Siedem kolejnych stopni uczniowskich powiązanych jest z siedmioma ośrodkami duchowej energii, czyli tzw. ćakramami. Proces wewnętrznej przemiany na każdym stopniu odpowiada rytmowi życia każdego z adeptów ścieżki, wyznaczając jakby kolejny pojazd do celu, podróżujący jednak z coraz większą prędkością.
Wszystkie elementy nauki i praktyki jogi mogą być odnalezione na ścieżce laja w tradycji Himalaya. Ścieżka zawiera również tzw. Tajemną Czterostopniową Laja Jogę. Jest to praktyka aspirantów Zakonu Swami, którzy ukończyli już pracę Siedmiu Pojazdów ku Wielkiemu Duchowi. Można spróbować pojąć ścieżkę laja jogi poprzez Cztery Filary Praktykowania, czyli tzw. Laja Wadźra. Oto podstawowe filary tej jogi:
Jak łatwo zauważyć, wolność duchowa jest fundamentem ezoterycznego treningu duchowego już od podstaw całej Laja Jogi. Najwyższa klasa jogi, Kaiwalja Pada także jest ścieżką wolności. Joga uwalnia od wszelkiego zniewolenia, szczególnie też od zniewolenia mającego miejskie w ciemnych sekciarskich ruchach parareligijnych, które łatwo stają się masowe i społeczne. Zbawienie, wyzwolenie, a więc wolność duchowa jest alfą i omegą Laja Jogi. Jakakolwiek dyscyplina treningowa jest Jedynie środkiem służącym doskonaleniu umysłu, ciała, transformacji emocji, oczyszczenia magazynu podświadomości, a w efekcie duchowemu wyzwoleniu.
Ścieżkę wyznaczają jej kolejne stopnie. Siedem kolejnych wtajemniczeń ukazuje pracę duchową w tradycji Himalaya, czy jak wolisz Waidika Laya Yoga.
1. Sadhana zwana też Mansa Jogą stosuje ćwiczenia leczniczego oddychania, pracę z dźwiękiem (mantrą) i wizualizację światła lub kontemplacje piękna przyrody jako podstawę wewnętrznej przemiany. Stopień ten można ująć słowem Zatrwożony, gdyż oddaje stan osoby szukającej w ćwiczeniach jogi pomocy i rozwiązania swych problemów. Mansa Joga to inaczej Integralne Uzdrowienie Człowieczego Umysłu. Laja Sadhana to ćwiczenia dla harmonii w życiu. Pierwsza lekcja laja jogi ma za zadanie usunąć splamienia chaosu i niepokoju umysłu. Jest to trening doskonalenia umysłu i transformacji emocji. Pierwsze ćwiczenia służą rozwiązywaniu emocjonalnych problemów i rozwojowi mentalnych mocy drzemiących w naszych umysłach, a rozbudzanych przez Bożą Światłość i Miłość tryskającą z głębi duszy, z głębi prawdziwej jaźni. Duchowe przebudzenie w codziennym życiu, uzdrowienie swojego życia oraz usunięcie korzenia lęku materialnej egzystencji dla zbudowania siły wiary, oto esencja pierwszego stopnia praktyki w Zakonie Misterium (Laja Sangha), który jest świecką wspólnotą praktykujących lajów.
2. Abhjasa - oto i drugi stopień praktyki ujmowany słowem Rozglądający. Utwierdzanie w jaźni serca. Schronienia i ślubowania, a także ofiarowania określają ten stopień, na którym głównym motywem praktyki jest poszukiwanie Boga i w ogóle duchowy rozwój. Stałość i regularność w praktyce jest niezmiernie ważna, tak samo jak ścisłe trzymanie się instrukcji nauczyciela.
3. Pradźnia-sadhana - to poszukiwanie mądrości ujęte słowem Kołaczący, od pukania do wrót mądrości i wiedzy duchowej wewnątrz ludzkiej jaźni. Dźńana Joga mędrców zwanych Ryszi (Sufi). W tej lekcji pojawia się ideał duchowego oddania i uwielbienia jako klucz do wrót komnaty mądrości.
4. Pradźnia-abhjasa - jest jogą centralną łączącą ścieżkę Siedmiu Stopni według ćakramów ze ścieżką Dwunastu Stopni według serca. Ten pojazd pracuje poprzez ośrodek serca i rozwija Mądrość urzeczywistnienia własnej Duszy (Purusza). Słowo Słuchający ujmuje ten pojazd wznoszenia. Harmonia z Prawem Wszechświata.
5. Krija-sadhana - tu nutą przewodnią jest wycofanie świadomości ze świata zewnętrznego do wewnątrz i wsłuchiwanie się w wibracje dźwięku ducha. Słowem Przypominający można ufać fundamentalną działalność adepta tego pojazdu. Duch przypomina o wszystkim w stosownym czasie. Praktyka tej Pierwszej Krija Jogi obejmuje głównie ćwiczenia zwane sthula krija.
6. Kriia-abhjasa - tu adept zajmuje się praktyką zwaną Krijaśaktipat, która jest łaską guru lini przekazu, wszechłaską Boga. Wiele można powiedzieć i zrozumieć poprzez kluczowe słowo: Przetwarzający. Oto i praca przekształcania nasion przeszłości. Zwiemy tę praktykę Drugą Krija Jogą a zawiera ona przede wszystkim ćwiczenia zwane sukszma krija, subtelnymi krijami.
7. Samnjasa - ujmowana słowem Rycerz oznacza pojazd najintensywniejszych przemian opierających się o praktykowanie wyrzeczenia i oddzielenia. Nieustająca Dhjana, czyli kontemplacja przepływu Wielkiego Ducha, jest praktyką aspirantów rozpuszczających się w Tęczowe Światło. Spalanie całej przeszłej karmy. Podstawową pracą jest intensywna Mahasadhana, Wielka Praktyka Samoofiarowania.
SAMADHI MAHALAJA - Jeden jest cel wszystkich systemów duchowej praktyki, chociaż metody są nieraz tak odmienne. Sposób osiągania samadhi - celu wszelkiej jogi jest w tradycji Himalaya nazywany Mahalaja, o oznacza Wielkie Wchłonięcie, rozpuszczenie się w Tęczowe Ciało, zjednoczenie z Bogiem. Bhawana (Nirwana), Dharmamegha, a w końcu Mahasandhi to trzy kolejne stopnie ostatecznego rozpuszczenia się w bezkresie Wielkiego Ducha. Kres drogi wstąpienie na Niebiosa na wzór Śiwy, Henocha, Eliasza, Jezusa, Padmasambhawy i innych wielkich, Bożych Joginów. Osiągając bezkres praktykuje się Trzecią Krija Jogę zwaną ściślej terminem Laja Krija. Jest to przedmiot praktyki Tajemnej Laja Jogi zwanej też Kandha Jogą Podążanie za Nauczycielem (Aćarja) pozwala opanować coraz głębsze i intensywniejsze pojazdy inicjacyjnych praktyk. Wszystko dzięki pełnemu miłości i woli wewnętrznego rozwoju podążaniu za Guru Himalaya.
Kultywując Laja Jogę warto pamiętać też o zasadach wyzwalającego, zbawczego działania, polegającego u podstaw na pracy z radością i oddaniem dla wszechmogącego Boga. Praca z radością i zadowoleniem jest podstawowym warunkiem dla wzrostu dobrobytu. Kiedy oddajesz się pracy dla Boga z radością On w swej wszechłasce obdarowuje ciebie wszystkim co dla życia jest ci potrzebne. Mądrość ta stanowi całą nić przewodnią tantrycznego kursu duchowej prosperity i często jest podstawą tak osobistego jak duchowego szczęścia i spełnienia w życiu. Wiele ćwiczeń jednak służy pomocą jak tę prostą zasadę wcielić wżycie. Ofiaruj swoje czyny jedynemu Dobremu jakie jest, a On obdaruje ciebie Łaską.
Zredagowano na podstawie nauk duchowych - Himalaya Master
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz