środa, 22 stycznia 2020

Pięć Świątyń Śiwa - Panch Kedar Yatra


Pańć Kedar Yatra - Pięć Świątyń Śiwa

Wszystkim Pielgrzymom pragnącym Dharśanu Śiwa


Panć Kedar (sanskryt: पञ्चकेदार) - Pięć Świątyń Śiwa – to pięć świątyń hinduistycznych, to pięć świętych miejsc wyznawców Śiwa – Śiwaitów, poświęconych Bogu Śiwie. Świątynie znajdują się w himalajskim regionie Garhwal w Uttarakhand w Indiach. Świątynie są wspominane w wielu legendach, gdzie opisane są losy Pandavów, bohaterów hinduskiej epopei Mahabharata. 

Pięć Świątyń ma wyznaczoną ścisłą kolejność dla zwiedzania, a dla pielgrzymów jest to ważne, by tej kolejności przestrzegać. Świątynie odwiedzamy w kolejności:


1. Kedarnath (sanskryt: केदारनाथ) położona na wysokości 3584 m (11 755 stóp) Świątynia Kedarnath na tle ośnieżonych szczytów gór i lasów. Znajduje się w dzielnicy Rudraprayag w Uttarakhand i zajmuje znaczącą pozycję wśród świątyń Panch Kedar. W świątyni znajduje się Lingam Śiwy w kształcie stożka, który jest uważany za garb Nandina - byka Śiwy. Mówi się, że obecna świątynia, zbudowana z szarych kamiennych klap, została założona przez Adi Shankaracharyę w 8/9 wieku naszej ery. Najbliższa droga samochodowa w kierunku Kedarnath to Gaurikund. Następnie wędruje się ścieżką o długości 14 km, aby dotrzeć do świątyni. Wędrówka, choć głównie stroma, prowadzi przez cudowne krajobrazy, przez cały czas utrzymując duchy pielgrzymów.


2. Tungnath (तुंगनाथ) położona na wysokości 3680 m (12 070 stóp) jest najwyżej położoną świątynią Śiwy na świecie. W dzielnicy Rudraprayag w Uttarakhand do Tungnath można dotrzeć pieszo w odległości około 4 km od Chopty. To tutaj pojawiły się Ramiona (ręce) Shivy. Umiarkowana wędrówka, idąc brukowaną ścieżką w kierunku Tungnath zapewni widoki wspaniałych szczytów, takich jak Nanda Devi, Kedarnath, Chowkhamba i Neelkanth. Piękne łąki i zachwycające kwiaty rododendronu będą witać cię w regularnych odstępach czasu. Można dalej wędrować do 2 km na szczyt Ćandraśila, aby zobaczyć niesamowitą panoramę okolicznych szczytów.


3. Rudranath ( रुद्रनाथ) położona na wysokości 2286 m (7500 stóp). Jest to świątynia, w której czczona jest Twarz Śiwa. W naturalnej skalnej świątyni, położonej na wysokości 2286 metrów wśród pięknych, górskich łąk i gęstych lasów rododendronów, Shiva jest czczony jako „Nilkantha Mahadeva”. Wokół świątyni istnieje wiele świętych kundów (basenów), takich jak Surya Kund, Chandra Kund, Tara Kund i Mana Kund. Wspaniałe szczyty Nanda Devi, Nanda Ghunti i Trishul tworzą niesamowite tło. Wędrówka jest uważana za trudniejszą do osiągnięcia w porównaniu z innymi świątyniami Panch Kedar. Większość wędrówek prowadzących do Rudranathu rozpoczyna się w różnych punktach w Gopeshwar (w dystrykcie Chamoli) i może trwać do 20 km.


4. Madhyamaheshwar (मध्यमहेश्वर) zwana też Madmaheshwar, to świątynia na wysokości 3490 m (11450 stóp) Na wysokości około 3 289 metrów Madhyamaheswar jest miejscem, w którym, jak się uważa, pojawiła się Środkowa lub Pępkowa część Shivy. Świątynia leży w pięknej zielonej dolinie w wiosce Mansoona w Himalajach Garhwal i jest otoczona spektakularnymi ośnieżonymi szczytami Kedarnath, Chaukhamba i Neelkantha. Wędrówkę do Madhyamaheswar można podjąć z Uniana, która jest około 18 km od Ukhimath. Trasa ma około 19 km (około) długości i można ją łatwo pokonać do Bantoli (około 10 km od Uniany); od Bantoli stok staje się bardziej stromy i trochę trudny. Bantoli to także miejsce, w którym Madhyamaheswar Ganga łączy się z Martyenda Ganga. Zielony las, piękna przyroda, w tym zagrożony himalajski monal bażant i himalajskie piżmo, wodospady, a otaczające szczyty sprawiają, że ta wyprawa jest naprawdę niezapomniana.


5. Kalpeshwar (कल्पेश्वर) to świątynia na wysokości 2200 m (7200 stóp). W świątyni Kalpeshwar pojawiły się Włosy Pana Shivy (jata), zgodnie z legendą. Z powodu długich i splątanych loków Shivy nazywa się go także Jatadhari lub Jateshwar. Świątynia Kalpeshwar znajduje się w spokojnej i malowniczej dolinie Urgam w dystrykcie Chamoli w Uttarakhand, na wysokości 2200 metrów. Dolina Urgam, głównie porośnięta gęstym lasem, oferuje interesujące widoki sadów jabłkowych i plantacji ziemniaków na tarasowych polach. Helang, położone przy drodze Rishikesh-Badrinath, jest miejscem, z którego można dotrzeć do doliny Urgam. Z Urgam jest łatwa wędrówka 2 km do Kalpeshwar. Podczas podróży z Helang do Kalpeshwar można zobaczyć piękne połączenie rzek Alaknanda i Kalpganga. Następnymi miejscami podróży będą: Kalpeshwar i Badrinath. Jeśli podróż jest pielgrzymką. 


Świątynia od której zaczyna się pielgrzymkę


Kedarnath jest główną świątynią, która jest częścią czterech Chota Char Dham (dosłownie „małych czterech siedzib - miejsc”) czyli ośrodków pielgrzymkowych w Himalajach w okręgu Garhwal. Są jeszcze trzy święte miejsca pielgrzymek: Badrinath, Yamunotri i Gangotri. Kedarnath jest również jedną z dwunastu świątyń - Jyotirlingamów

Region Garhwal jest również nazywany Kedar-Khanda - nazwany tak jak lokalne jak ludność tutejsza nazywa Pana Śiwa - Kedar. Region obfituje i nie przedstawiające konkretnych kształtów rysunki wyznawców Śiwa oraz w emblematy wyznawców Śiwaitów. Śiwaitów (wielbicieli Śiwa) jest więcej w tym rejonie niż wyznawców Wisznu - Wisznuitów. Zachodnia część tego regionu, która stanowi połowę dystryktu (okręgu) Chamoli znanego jako Kedar-Kshetra lub mandala Kedar, obejmuje swoim zasięgiem wszystkie pięć świątyń tworzących Panch Kedar (Pańć Kedar). Liczba odwiedzających Świątynię Kedarnath – jedną z pierwszych świątyń Panch Kedar w roku 2007 była imponująca, gdyż Świątynię odwiedziło 557.923 pielgrzymów. W 1978 r. liczba pielgrzymów była znacznie mniejsza, gdyż odwiedziło świątynię zaledwie 87.629 pielgrzymów.


Trochę historii i legend


Panch Kedar Yatra (pielgrzymka) może być bezpośrednio związana z Gorakhnath Sampradaya (znaną z tradycji pielgrzymkowych) Nepalu. Jako dowód podano, że kulminacją pielgrzymki była świątynia Paśupatinath w Nepalu, gdzie czczona jest głowa Śiwy, a nie w Kedarnath, gdzie czczony jest garb byka Nandina. Ciekawostką jest też to, że emblemat używany w świątyni na kopule świątyni Kedarnath jest taki sam jak w świątyni w świątyni Paśupathinath w Katmandu. 

Wiele jest opowiadanych ludowych legend związanych z regionem Garhwal, Panem Śiwa i powstawaniem pięciu świątyń - Pańć Kedar. Jedna z nich opowiada o Pandavach – bohaterach hinduskiej epopei Mahabharata. Pandawowie pokonali i zabili swoich kuzynów - Kaurawów w wojnie na polach Kurukszetry. Chcieli odpokutować za grzechy popełnienia bratobójstwa (gotra hatya) i Braminanahatyi (zabicie Braminów – wyższej kasty kapłanów) podczas wojny. W ten sposób przekazali władze królestwa swoim krewnym i odeszli w poszukiwaniu Pana Śiwy, aby błagać Go o błogosławieństwa. Najpierw udali się do świętego miasta Varanasi (Kashi), uważanego za ulubione miasto Śiwy i znanego ze świątyni Śiwy. Ale Shiva chciał ich uniknąć, ponieważ był głęboko oburzony wojną na polach Kurukszetra i był niewrażliwy na modlitwy Pandavów. Dlatego przyjął postać byka (Nandi) i ukrył się w regionie Garhwal. 

Nie znajdując Śiwy w Varanasi, Pandawowie udali się w Himalaje do dystryktu Garhwal. Bhima, drugi z pięciu braci Pandava, stojący okrakiem na dwóch górach, zaczął szukać Śiwy. Zobaczył pasącego się byka w pobliżu Guptakashi („ukryty Kashi” - nazwa wywodząca się z ukrycia Shivy). Bhima natychmiast rozpoznał byka jako Śiwę. Bhima złapał byka za ogon i tylne nogi. Ale uformowany w postać byka, Shiva zniknął w ziemi, by później ponownie pojawić się częściowo, z garbem unoszącym się w Kedarnath, rękami pojawiającymi się w Tunganath, pępkiem (nabhi) i środkową częścią tułowia w Madhyamaheshwar, twarzą ukazującą się w Rudranath, a włosy i głowa pojawiająca się w Kalpeshwar. Pandawowie zadowoleni z tego ponownego pojawienia się w pięciu różnych formach, zbudowali świątynie w pięciu miejscach by czcić i wielbić Pana Śiwa. W ten sposób Pandawowie zostali uwolnieni od grzechów. Uważa się również, że pierwsze części Shivy pojawiły się w świątyni Doleshwor Mahadeva w Nepalu w dzielnicy Bhaktapur. 

Inna wersja legendy mówi, że Bhima nie tylko złapał byka, ale także powstrzymał go przed zniknięciem i doprowadziło to do tego, że Byk Nandin został rozerwany na 5 części i pojawił się w pięciu miejscach w regionie Kedar Khand z Garhwal w Himalajach. Po zbudowaniu świątyń Panch Kedar Pandawowie medytowali w Kedarnath o zbawienie, spełniali yagnę (jadźnia - ofiara ognia), a następnie niebiańską ścieżką zwaną Mahapanth (zwaną także Swargarohini), osiągnęli niebo lub zbawienie.

Ważne dla Pielgrzymów


Po zakończeniu pielgrzymki do Świątyń i uzyskaniu darszanu (widzenia, wizji, spotkania) Pana Śiwy w świątyniach Panch Kedar niezapisanym obrzędem religijnym jest odwiedzanie Pana Wisznu w Świątyni Badrinath. jako ostateczny potwierdzający dowód wielbiciela, że szukał błogosławieństw Pana Śiwy.

Kult Śiwa w Pięciu Świątyniach – pochodzenie Braminów (kapłanów)


Kapłani i wyznawcy, którzy czczą Śiwa w świątyniach Panch Kedar, pochodzą z południowych Indii, z wyjątkiem świątyni Tungnath. Bramini Namboodiri, pochodzący z Malabar, w Kerali, pełnią funkcje naczelnych kapłanów w świątyni Badrinath i są znani pod nazwą Rawals. Dżangamy, którzy są czystymi Veerashaiva Lingayats z Chitrakal w Mysore, są głównymi kapłanami w świątyni Madhyamaheswar. Dasnami Gosains założeni przez Adi Śankaracharyę są głównymi kapłanami w świątyniach Rudranath i Kalpeshwar. Świątynię Tunganath obsługują bramini Khasi. W przypadku Tungnath mówi się również, że miejscowi bramini z Mokumath pełnią funkcję kapłanów. Kedarnath Teerth Purohit wszyscy Kedarnath Teerth Purohit (Panda) są starożytnymi braminami z tego regionu himalajskiego w Kedarkhand, są tam od końca treta yug i początku kaliyug, kiedy Pandava przybył w Himalaje, aby osiągnąć wyzwolenie (moksza), a następnie udał się do mahapanth. Następnie po podróży do Mahapanth ich wnuk, król Janmejay, przybył do Kedarnth i dał tym braminom prawo czczenia świątyni Kedarnath. Żyją w pobliżu Guptakashi. Na początku było 360 braminów sprawujących kult Śiwa.

Położenie geograficzne


Pięć świątyń leży w regionie Górnych Himalajów, a w tle, na horyzoncie widać wysokie, pokryte śniegiem pasma wzgórz Nanda Devi, Chaukhamba, Kedarnath i Neelkanth. Kedarnath znajduje się w dolinie rzeki Mandakini, podczas gdy inne świątynie znajdują się na wyżynach między doliną Mandakini a wąwozem Alakananda. Są tak oddalone, że poza Tungnath pozostałe cztery są nadal niedostępne dla samochodów, ale można do nich dotrzeć męczącym trekkingiem, począwszy od końca kwietnia lub od maja do początku października. Przez resztę roku (sezon zimowy) świątynie są zamknięte z powodu obfitych opadów śniegu. Tungnath jest dostępna przez cały rok dzięki krótkiej wędrówce około 3 km licząc od najbliższej głównej drogi. 

Wioska Kedarnath znajduje się na skraju zbocza góry Kedarnath w odległej północnej części Himalajów okręgu Garhwal. Pasma Kedarnath spływają do rzeki Mandakini, która wypływa ze stałego brzegu lodowca Churabre i tworzy malowniczą dolinę Mandakini. Dudhganga, Madhuganga, Swargaduari i Saraswati to strumienie płynące w dolinie, za Świątynią Kedarnath. W pobliżu świątyni widoczne są również cztery święte stawy zwane Retah, Udak, Rudra i Rishi. W Tunganath można podziwiać imponujące szczyty Panchulli, Nanda Devi, Dunagiri, Kedarnath i Bandar Punch. Strumień Vaitarani płynie w pobliżu Rudranath. Kalpeshwar znajduje się w dolinie Urgam w gęstym lesie. Dolina Urgam obfituje w sady jabłkowe, tarasowe pola, na których uprawiane są ziemniaki. Przez dolinę przepływa rzeka Kalp Ganga, dopływ Alaknandy.

Wędrówka do Pięciu Świątyń


Do Świątyń Pańć Kedar można dotrzeć dwiema głównymi drogami w dwóch różnych kierunkach. Drogi mają różną skalę trudności (długość, stromość i pokrywa śnieżna). Trasy górskiej wędrówki zlokalizowane w regionie Garhwal zapewniają olśniewający i czarujący widok wysokich szczytów śniegu Nanda Devi (7817 m lub 25 646 stóp), Trishul (7120 m lub 23 360 stóp) i Chaukhamba (7138 m lub 23319 stóp). Region Garhwal to miejsce, z którego pochodzi najbardziej czczona w Indiach i święta rzeka Ganga i jej liczne dopływy, przyczyniające się do powstania Wielkiej Gangi i czci Pięciu Świątyń Panch Kedar. Dopływy Gangi, spływające wąskimi strumieniami z okolicznych gór nazywa się Włosami ŚiwaCałkowita długość wędrówki obejmującej wszystkie pięć świątyń Panch Kedar wynosi około 170 km (110 mil - łącznie z podróżą do Gaurikund), co wymaga minimum 16 dni dużego wysiłku pielgrzymów. Wędrówka zaczyna się od Gauri Kund, z której roztacza się widok na himalajski łańcuch wzgórz. Można do Świątyń pielgrzymować w ciągu dwóch sezonów: latem i po sezonie monsunowym – jesienią. Z wyjątkiem Świątyni Kedarnath, którą można odwiedzać przez cały czas - pozostałe cztery świątynie Panch Kedar są niedostępne z powodu grubej pokrywy śnieżnej.

Jak bezpiecznie dojechać do Pańć Kedar


Droga z Rishikesh jest pierwszym punktem wjazdu do okręgu Garhwal z równin Uttarakhand. Do Rishikesh można dojechać samochodem (lub pociągiem) z Delhi na dystansie 230 km (140 mil). Droga z Rishikesh prowadzi do Gaurikhund drogą Rudraprayag – Kedarnath, skąd zaczynała się wędrówka - od świątyni Kedarnath, którą trzeba odwiedzić jako pierwszą. Wędrówka do Kedarnath to droga długości około 14 km (8,7 mil) w każdą stronę. Po odwiedzeniu Kedarnath droga prowadzi do Guptakashi i dalej do Jagasu i jest to długi dystans około 30 km (19 mil). Z Jagasu trzeba powędrować do świątyni Madhaymaheshwar przez Gaundhar i droga ma długość ponad 24 km. Ta wędrówka zapewnia widoki na szczyty Chaukhamba, Kedarnath i Neelkanth. Po powrocie z Madhyamaheshwar jazda samochodem do Chopty przez miasto wynosi 45 km. Z Chopty wędrówka prowadzi do świątyni Tunganath, a wędrówka to około 4 km. Po wędrówce po Tunganath, droga do Mandal (znana Cherrapunji z Garhwal z powodu intensywnych opadów deszczu) ciągnie się na dystansie 8 km (5,0 mil). Z Mandal wędrówka do świątyni Rudranath to dystans około 20 km. Po odwiedzeniu świątyni Rudranath podróż powrotna do Mandal i przejazd drogą do Helang. Z Helang wędrujemy do świątyni Kalpeshwar trasa około 11 km (6,8 mi) przez wieś Urgam, jest uważana za najbardziej męczącą ze względu na stromość trasy. Po zakończeniu wędrówki - pielgrzymki w świątyni Kalpeswar, ostatniej świątyni Panch Kedar, droga powrotna z Helong do Riishikesh przez Pipalkothi wynosi 233 km (145 mil). Najbliższe lotnisko to Jolly Grant, Dehradun (258 km lub 160 mil). Najbliższa stacja kolejowa to Rishikesh (241 km lub 150 mil). 


Oddawanie czci Śiwa i pielgrzymowanie w sezonie zimowym


W okresie zimowym, gdy świątynie są niedostępne z powodu opadów śniegu, Kult Śiwa przeniesiony jest do pobliskich Świątyń. Śiwa Lingam z Kedarnath jest czczony w świątyni Omkareshwar w Ukhimath, Symbole rąk Śiva z Tunganath są czczone na Mokumath, symboliczny obraz Twarzy Śiwa z Rudranath jest przekazywany do Gopeshwar a symbol środkowej części tułowia i pępka z Madhyamaheshwar jest czczony w Ukhimath

Kalpeśwar jest jedyną świątynią świętej Panch Kedar, która pozostaje otwarta przez cały rok.

O Pięciu Świątyniach Śiwa Panch Kedar (Pańć Kedar) w Himalayah 

- materiał przygotowała i zredagowała Śri Priyaśridevi Guru-Ma

Informacje o warsztatach duchowych:

Radża Joga - Królewska Droga Ognia i Światła



Zapraszamy na warsztaty rozwoju duchowego


© Wszelkie prawa do publikacji zastrzeżone przez: ezoteryka-magia-okultyzm.blogspot.com




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz