piątek, 10 marca 2017

Szkoły ezoteryczne i tajemne

Przyjmowanie uczniów do szkół ezoterycznych i tajemnych



Gurudeva - Lew Dharmy

Na Zachodzie niewiele jest szkół wiedzy tajemnej, szkół ezoterycznych, a nieliczne jakie istnieją mają zwykle swój wschodni lub bliskowschodni rodowód. Ludzie poszukujący duchowości nie wiedzą zwykle ani jak rozpoznać autentyczną szkołę tajemną ani nie wiedzą czy to co za szkołę taką się podaje rzeczywiście jest takową szkołą ezoteryczną. Jedną z pierwszych oznak duchowej autentyczności jest dłuższa, trwająca przynajmniej kilkaset lat, a lepiej kilka tysięcy lat tradycja linii przekazu z mistrza na ucznia. Inną oznaką jest inicjacyjny model przyjmowania adeptów oraz przechodzenia do kolejnych klas czy stopni nauki oraz wtajemniczenia duchowego w takiej szkole. Każda szkoła ezoteryczna ma charakter zamknięty, sekretny czyli hermetyczny, inicjacyjny czy inaczej hierofantyczny oraz posiada długą tradycję swojego istnienia wywodzonego od nieomal mitycznych postaci z dalekiej starożytności. Nie można posiąść wtajemniczenia przekazu oferowanego przez tajemną szkołę w krótkim czasie, bez poważnego zaangażowania ani odkupić za wielkie pieniądze ezoterycznych sekretów czy stopni, które zwykle przekazywane są po latach testowania kandydatów przez dobrych mistrzów szkoły wybranym uczniom. Ludzie, którzy myślą, że adresy szkół ezoterycznych czy tajemnych znajdą w prasie z ogłoszeniami, w książce telefonicznej czy w wykazie instytucji oświaty bardzo grubo się mylą, gdyż szkoły ezoteryczne zawsze związane są z duchowymi mistrzami o których istnieniu nawet poszukujący duchowości czy wiedzy tajemnej nie zdają sobie sprawy. Należy więc unikać tych, co ogłaszają się twórcami jakiejś jogi czy też ścieżki rozwoju a nie mają swojego Mistrza - Duchowego Przewodnika.

środa, 1 marca 2017

Joga - etapy metody i warunki praktyki

 Etapy - metody i warunki praktyki jogi



Joga to bardzo szerokie zagadnienie rozwoju duchowego. Joga jest istotą wszelkiej religii, istotą wszelkiego mistycyzmu, istotą wszelkiej duchowości i rozwoju duchowego. Joga wyróżnia osiem grup ćwiczeń, co przyjęło nazywać się asztangą – ośmioma członami lub ścieżką ośmioraką czy poósemną. Jama, Nijama, Asana, Pranajama, Pratjahara to pięć bardziej podstawowych grup ćwiczeń czasem określanych niższymi aspektami Jogi, a w sumie łatwiejszymi i bardziej ogólnodostępnymi aspektami Jogi. Klasyczna Hatha Joga opiera się o tych pięć wszechstronnie praktykowanych grup ćwiczeń, z Asanami jako środkowym punktem równowagi wokół którego obraca się cały trening doskonalenia człowieka ku boskości. Kolejne trzy grupy ćwiczeń zwane wyższą częścią Jogi to Dharana, Dhjana oraz Samadhi czyli prace wewnętrzne nad rozwojem zdolności do koncentrowania uwagi, medytacji oraz skupienia w Najwyższym. Kiedy główny ciężar praktyki położony jest na wyższe trzy aspekty Jogi, wtedy mamy do czynienia z metodami duchowego rozwoju takimi jak Krija Joga, Radża Joga czy Laja Joga. Oczywiście jakieś poważne podstawy ogólne praktykowania Jogi są zawsze potrzebne dla skutecznego korzystania z tych bardziej wewnętrznych metod duchowego urzeczywistnienia Jaźni czy Duszy, Atmana.